Skottland kapitel fem; Inverness 29 juli-2 augusti

Vi (jag) lämnade Isle of Skye med en ledsen klump i magen. Det är ok att känna sig lite sorgsen när en lämnar sitt nya favvoställe. Vi åkte över bron vid Kyle of Lochalsh. Resan tog tre timmar ungefär. Jag satt vid en märklig nödutgång längst bak i bussen. Det enda en behövde göra för att öppna dörren var såvitt vi kunde utröna att trycka på en knapp precis i höjd med höften. Det verkade lätt att råka komma åt den men vi testade inte. Hade ingen lust att ramla ut nämligen.2016-07-29 18.38.41 Jag fortsätter upprepa mig: Det är vajert att åka buss i Skottland. 2016-07-29 18.40.012016-07-29 19.21.49 När vi kom fram till Inverness gick vi rätt på en gång trots att vi inte hade nån annan karta än den på hotellbokningsbekräftelsen som visar gatan hotellet ligger på. Vi var mycket nöjda med oss själva. Vi checkade in och blev visade till rummet. Det pågick ett bröllop i hotellets festlokal, det var rajraj och kul. Hoppas att de lever lyckliga i alla sina dagar eller så länge de känner för det och så vidare.

Alla (tre) ställen vi bodde på i högländerna hade en strömbrytare utanför badrummet för att slå igång (varm-)vattnet till duschen och en elektrisk mackapär med på-knapp och temperaturreglage i duschkabinen. På hotellrummet i Inverness fanns inte en enda krok och bara två galgar. Vi placerade omsorgsfullt våra kläder i högar på golvet.2016-07-29 21.18.12

På morgonen den trettionde åt vi skotsk hotellfrulle (baked beans, stekt ägg, potatisplättar, grillad tomat och rostat bröd-berg precis som överallt annars. Köttätare får haggis och blodpudding också) sen gick vi till slottet i Inverness. Det ser ut som en kuliss eller ett legohus eller nåt. Skitfult. Det fanns ett riktigare slott tror jag, men jakobiterna sprängde det i luften 1746. Nån gång sen dess fick nån tramsebyxa för sig att det var en bra idé att bygga ett nytt slott. De har åtminstone ok utsikt över floden Ness, eller "the river Inver" som jag hörde en amerikan säga på gatan. Inverness kommer från gäliska Inbhir Nis som betyder "mouth of the Ness". 2016-07-30 10.39.26

Vi spatserade förbi ännu en kyrkogård och stans gamla kyrka. Det finns flera nyare, bland annat en katedral som är ganska tjusig men alldeles för ny. Den här har åtminstone gamla anor även om mycket är renoverat de senaste tre hundra åren eller nåt. Kyrkan användes för att förvara krigsfångar efter slaget vid Culloden 1746 då det sista jakobitupproret mötte sitt slut. På kyrkogården finns två stenar som inte markerar gravar. Stenarna står nio steg ifrån varandra och tros ha varit till för avrättningar. Den ena stenen har två gropar medan den andra har ett hugget V i överkanten. Dödsdömda jakobiter satt på eller stod på knä bakom den ena stenen. Den som verkställde avrättningen la musköten i skåran på den andra stenen och sköt. 2016-07-30 11.11.582016-07-30 11.23.14

Stadspromenaden och kyrkogårdsbesöket var mest ett sätt att fördriva tiden till 12:45 då bussen till Urquhart slott gick. Slottet är (som den uppmärksamme kan se nedan) en ruin. Delar av slottet förstördes 1692 för att inte jakobiterna skulle kunna använda det. Sen dess har det förfallit. Ruinen ligger på stranden vid Loch Ness och är av ganska självklara skäl ett välbesökt turistmål. Här kan en spana efter Nessie i historisk miljö. Det kostar £8.50 att gå in men det är det värt, framförallt för utsiktens skull. 2016-07-30 13.34.48

Här försöker min make förstöra en bild. Tji fick han, nu får han skämmas på bloggen.2016-07-30 13.37.03

Det är en ganska maffig ruin men den är full av folk (duh) och eftersom vi för ett år sedan besökte Spis slott som är typ slottsruinernas slottsruin känns allt lite litet. Men en ska inte hålla på och jämföra. Urquhart är fint. 2016-07-30 13.38.44 2016-07-30 13.59.06 2016-07-30 14.07.08 DSC_0696beskuren2016-07-30 14.09.06

Efter Urquhart gick vi till den närbelägna byn Drumnadrochit där vi tog bussen tillbaka till Inverness. Det tar en halvtimme ungefär. Vi gick väl omkring på stan och tittade på grejer ett tag sen gick vi tillbaks till hotellet och åt och sov tidigt. Söndagen den trettioförsta juli var en STOR DAG.

Jag var lugn när vi gick upp. Hotellfrukost igen, kaffet smakade besvikelse. Vi gick in på ett kafé och beställde bryggkaffe men det smakade som att de trodde att kaffe bryggs genom att låta sump simma omkring i avloppsvatten en stund. Sen gick vi, något missnöjda och med fjärilar i magen, till en närbelägen busshållplats för att ta snabbussen till flygplatsen. När vi kom fram dit knaprade vi på varsin jågertburk och en banan. Kanske nån macka, jag minns inte. Kakor fanns det i alla fall. Jag var vid det här laget skitnervös. 2016-07-31 12.33.20

Vi satt vid ett picknickbord utanför Highland Aviation, den lokala flygskolan. Jag skulle nämligen flyga ett flygplan. Här står jag och ser jävligt skum ut vid planet:2016-07-31 13.56.43

Jag blev ganska lugn när vi kommit upp i luften. Den riktiga piloten, som hade det egentliga ansvaret för att hålla planet i luften, var trevlig och pedagogisk. Han förklarade till exempel hur säkerhetsbältet fungerade och hur en gör för att styra. Bra grejer att veta.

Att flyga ett litet flygplan är så obeskrivligt jävla dödshäftigt. Jag får fjärilar i magen av att titta på bilderna. Allra först blev vi tvungna att lämna plats för ett annat plan som ville akta sig för ett mindre regn. Det innebar att vi fick åka in i det mindre regnet. "Oj, här var det lite turbulens" sa piloten. "Eehehe ja" sa jag. Lite turbulens skakar om ett pytteplan ganska rejält, ska jag säga er. Jag hade ändtarmen i halsgropen i några sekunder, sen återhämtade jag mig och tittade ut genom fönstret ordentligt. Efter en stund fick vi vända tillbaks mot målet: Loch Ness. 2016-07-31 14.25.20

Här är Urquhart slott igen, i en lite annan vinkel än på bilderna ovan. 2016-07-31 14.28.23

Här försöker jag se cool ut på bild men i själva verket jublar jag inombords. Jag hade nyss styrt in planet över sjön och inte kraschat. Spakarna är superkänsliga och en måste parera vinden som annars gör att planet svänger hit och dit. Det märks inte, sa piloten, men det går ganska snabbt och vindarna blir rätt hårda. Det är svårt att avgöra hur mycket tryck på spakarna som krävs för att hålla planet på rätt kurs. Men mest är det så jävla roligt.2016-07-31 14.32.43

Vi flög under ett grått moln och över The Black Isle (an t-Eilean Dubh) som inte är en ö utan en halvö. 2016-07-31 14.39.39 2016-07-31 14.44.22 2016-07-31 15.53.28

Att köpa den där trekvartsflygningen var ett av semesterplaneringens bästa beslut.

När vi kom tillbaks in till stan blev det solglasögonväder i flera minuter. Vi gick förbi katedralen (jag gick in, han väntade utanför).2016-07-31 16.16.59

Sen gick vi till The Castle Tavern där de serverade brie- och rödbetstart (vad heter tart på svenska? Paj utan lock?) med pommes och lökringar. Och Bottlenose bitter och en whisky naturligtvis. Den som har flugit flygplan får en whisky.

2016-07-31 19.25.56

När vi kom tillbaks till hotellet hade nåt klantarsle råkat välta min öppna ryggsäck in under skrivbordet. Det var ganska ok eftersom jag har mina persedlar i därför avsedda och specialsydda påsar men vafan liksom. En liten ursäktande lapp kan en väl få av vem det nu var som välte, eller? Nåja. Jag hivade tillbaks skiten i ryggan och lutade den mot väggen och en pall. Där stod den säkert, trodde jag. Men när vi kom tillbaks till rummet nästa kväll hade nån jävla klant flyttat pallen så att ryggsäcken hade vält igen. Den gången ramlade inget ur eftersom jag hade varit förutseende nog att stänga till lite. Den andra gången ville jag verkligen ha en lapp. "Hej, nu har vi vält din rygga två gånger. Förlåt. Det är inte tjuvar och/eller spöken på rummet" hade det kunnat stå. Vi sa inte ens till i receptionen. Kändes rätt poänglöst i och med att det egentligen inte gjorde nåt och det innebar så försvinnande litet besvär för oss. Vi hade det ju bra på hotellet.2016-07-31 21.31.04

Nästa dag, den första augusti, bestämde vi att vi var less på kasst hotellkaffe och tung frukost. Vi gick till Blend, ett kafé där vi hade stannat till någon av de andra dagarna. Vi visste att de hade en stor vegmeny med många helvegetariska alternativ och flera andra rätter som kunde moddas. Vi visste dessutom att de serverar rimligt kaffe. Jag sluddrade fram en beställning, ursäktade min bristande talförmåga med att jag inte hade fått nåt kaffe än och beställde "coffee, as large and black as possible". Det var asgott.

Vid lunch klev vi ombord på delfinspanarbåten Dolphin Spirit. Det var måndag och sista dagen innan hemresan. Vi såg en delfin på väldigt långt avstånd (kanske två, men det är svårt att säga).

2016-08-01 12.15.57-2

Efter båtturen som var väldigt behaglig åkte vi över en bro till byn North Kessock, som är ett slags delfinspanarcentrum. Vi satt vid vattnet och tittade ut i bukten hela eftermiddagen. Det var jätteskönt trots att vi inte såg en enda delfin. Det var nästan folktomt och utsikten var bra.2016-08-01 16.43.13

Vi skulle ta en buss tillbaks till stan klockan 18. Runt klockan 17 upptäckte vi att hotellets bar och restaurang hade öppnat så vi köpte varsin öl och spanade på vattnet från en trevlig veranda. 2016-08-01 17.37.51 2016-08-01 17.40.26

När ölen var slut gick vi över gatan till busshållplatsen men bussen var sen så vi spankulerade några meter ner till stranden där jag började fota smågrejer. Elvis fotade tydligen mig.2016-08-01 18.07.07DSC_0701 DSC_0713

När vi kom tillbaka in till Inverness var det dags att börja fundera på vad vi skulle äta. Vi kom på att det ligger en mexikansk restaurang ett stenkast från The Castle Tavern så vi gick dit för att inspektera menyn, som till vår stora glädje innehöll en vegetarisk tapasmeny. Vi beställde en av varje av de vegetariska rätterna och delade på allt. Vi blev väldigt mätta och extremt belåtna. Serveringspersonalen blev väldigt glad av att få dricks vilket gjorde oss ännu belåtnare. Det var ett trevligt ställe.2016-08-01 20.01.41

Sen gick vi hemåt.2016-08-01 20.03.24

Här är en asläskig docka i ett skyltfönster på väg till vårt hotell. Den bara satt där. Jag hade inte lagt märke till den tidigare men jag utgår ifrån att den bor i det där fönstret och regelbundet gör förbipasserande illa till mods.2016-08-01 20.56.36

På morgonen den andra augusti gick vi upp och packade det sista som skulle ned i ryggsäckarna. Sedan gick vi till stationen och tog ett tåg tillbaks till Edinburgh, hoppade på flygbussen och åkte ut till flygplatsen. Sen åkte vi hem.2016-08-02 18.05.53